Versnellingsbakolie GL-4 en GL-5 en ATF.

Versnellingsbakolie GL-4 en GL-5 en ATF.

Het is een herkenbaar beeld in elke werkplaats: er staat een auto op de brug waarvan de versnellingsbakolie of het differentieel vervangen moet worden. Maar wat is nu het juiste smeermiddel voor de versnellingsbak?

Het hedendaagse oerwoud aan olievoorschriften maakt het er niet eenvoudiger op om de juiste olie te vinden. Toch hoeft dit geen probleem te zijn als men enkele basisprincipes kent.

77 lubricants geeft tips waaraan een goede transmissieolie te herkennen is. Bovendien biedt de olieadviseur op www.77lubricants.nl uitkomst. Gewoon het kenteken intoetsen en een overzicht met alle smeermiddelen verschijnt automatisch.

Samenstelling GL-4 en een GL-5-olie

Het verschil tussen transmissieoliën schuilt in de samenstelling van het smeermiddel. Een transmissieolie volgens de API-specificatie GL-4 (American Petroleum Institute) wordt doorgaans aanbevolen voor een handgeschakelde versnellingsbak, terwijl een olie volgens API GL-5 doorgaans wordt toegepast voor een differentieel. De dikte van de olie wordt aangegeven door het SAE-getal (Society of Automotive Engineers), zoals o.a 80W90, 85W90, 80W140, 75W90 en zelfs 75W140.

Zink!

Het verschil tussen een GL-4 en een GL-5-olie zit vooral in de hoeveelheid zink in het product. Zink wordt gebruikt als een zogenaamd EP-additief (Extreme Pressure) en heeft tot doel twee langs elkaar glijdende metaaloppervlakken gescheiden te houden. Een GL-5-olie bevat tweemaal zo veel zink als een GL-4-olie. Daarom wordt deze veel gebruikt in een omgeving met hoge druk, zoals in een vooras- en achterasdifferentieel. Zink heeft echter een vervelende eigenschap: het reageert agressief op brons en koper. Dit kan funest zijn voor de synchromesh ringen van een versnellingsbak. Het is daarom af te raden om voor een versnellingsbak een GL-5-olie te gebruiken, tenzij de fabrikant van de versnellingsbak het gebruik hiervan toestaat.

Totale aandrijflijn oliën

Om op dit punt fouten en vergissingen in de werkplaats te voorkomen, heeft de olie-industrie uitvoerig onderzoek gedaan en zogenoemde Totale aandrijflijn oliën geïntroduceerd. Deze TDL-oliën voldoen doorgaans aan de API-specificaties GL-3, GL-4 en GL-5. Het bij deze oliën gebruikte additievenpakket is niet agressief voor brons, koper en andere materialen die in versnellingsbakken en differentiëlen worden gebruikt. Het voordeel van TDL-oliën is tweeledig: vergissingen door verkeerd gebruik zijn grotendeels uitgesloten en de meer universele toepassing vergt minder opslagcapaciteit bij het autobedrijf.

Een bekende totaal aandrijflijn olie die geschikt is voor een zeer brede range versnellingsbakken en differentiëlen is de SYN 75W90 van 77 Lubricants. Deze synthetische olie heeft een zeer lange levensduur en reageert uitstekend bij zowel zeer warme als zeer koude omstandigheden. Dankzij de unieke samenstelling zal de SAE 75W-90-olie zijn vloeibaarheid zelfs onder de meest extreme omstandigheden behouden, waarmee dus te allen tijde een goede smering gegarandeerd is.

Let op! Gebruikte olie, of dit nu GL-4 of GL-5 is, kan niet worden hergebruikt in een voertuigassemblage.

Automatic Transmission Fluids

ATF’s (Automatic Transmission Fluids) zijn smeermiddelen die zeer moeilijk te ontwikkelen en te fabriceren zijn. Het evenwicht tussen te weinig of te veel wrijving is moeilijk te bereiken, net zoals de handhaving over een temperatuurgebied van -40°C tot 170°C. Dit vereist bijzondere basisoliën. Daar komt nog bij dat de koppelingen met een statische en een dynamische wrijvingscoëfficiënt werken. Dat vraagt om een bijzonder additievenpakket. Een automatische transmissievloeistof is altijd afgestemd op het frictiemateriaal van de rembanden die in de desbetreffende automaat wordt gebruikt. Er zijn specificaties zoals Dexron lID, Dexron III, Mercon, Mercon V, ATF+3, TES 295 en nog vele anderen. Bij toepassing van deze producten is een vergissing snel gemaakt. 77 lubricants biedt ook voor automatische transmissies een uitstekende oplossing: ATF MV.

77 lubricants ATF MV voldoet aan een zeer groot aantal ATF-specificaties, waardoor bij gebruik in de praktijk vergissingen nagenoeg uitgesloten zijn. Wanneer de verkeerde automatische versnellingsbakolie gebruikt wordt, kan namelijk het verschijnsel ‘stick-slip’ optreden. Dit resulteert in een onaangename trilling bij het afremmen. ATF MV voorkomt deze problemen en heeft bovendien de eigenschap om lekkage van de automaat te voorkomen. Het 77 lubricants-product heeft een uniek, gepatenteerd additievensysteem dat onder meer keerringen soepel houdt en voorkomt dat deze bij oudere transmissies gaan krimpen of scheuren.

Raadpleeg de kentekenzoeker voor de juiste versnellingsbakolie of contact ons!

Kentekenzoeker

77 Lubricants B.V.
De Trompet 1340 | 1967 DA Heemskerk | T: 020 262 9857
Email: verkoop@77lubricants.nl  | Website: www.77lubricants.nl  | Webshop: www.oliewinkel.nl