Webshop is van 77 Lubricants B.V.
Veilig bestellen en betalen
Gratis verzenden in Nederland vanaf € 29
/ Blog / Zo werkt een roetfilter

Zo werkt een roetfilter

Een roetfilter, ook wel DPF (dieselpartikelfilter) genoemd, is een essentieel onderdeel van moderne dieselmotoren. Het doel van een roetfilter is om de uitstoot van schadelijke roetdeeltjes (fijnstof) te verminderen die vrijkomen bij de verbranding van dieselbrandstof. Hier is hoe een roetfilter werkt:

1. Vangst van roetdeeltjes:

Tijdens de verbranding van diesel komen kleine roetdeeltjes vrij in de uitlaatgassen. Deze deeltjes worden door het roetfilter opgevangen terwijl de uitlaatgassen door het filter stromen. Het filter bestaat uit een poreuze structuur die de deeltjes vasthoudt, terwijl de schone gassen verder naar de uitlaat worden geleid.

2. Opbouw van roet:

Na verloop van tijd raakt het filter verzadigd met roetdeeltjes. Wanneer dit gebeurt, zou het de uitlaatstroom kunnen blokkeren, wat een verhoogde tegendruk veroorzaakt. Om te voorkomen dat dit de motorprestaties beïnvloedt, is een reinigingsproces nodig.

3. Regeneratieproces:

Dit is het proces waarbij het roetfilter zichzelf reinigt. Er zijn twee soorten regeneratie:

  • Passieve regeneratie: Dit gebeurt automatisch tijdens het rijden wanneer de uitlaatgassen heet genoeg zijn (meestal bij hoge snelheden en belasting). De hoge temperatuur zorgt ervoor dat de opgevangen roetdeeltjes verbranden en omgezet worden in koolstofdioxide, wat het filter weer vrijmaakt.
  • Actieve regeneratie: Als de passieve regeneratie niet voldoende gebeurt (bijvoorbeeld bij veel stadsverkeer), zal de motor zelf maatregelen nemen. Dit kan gebeuren door extra brandstof in te spuiten om de uitlaatgassen kunstmatig te verhitten, wat leidt tot verbranding van de roetdeeltjes.

4. Waarschuwingen en problemen:

Als de regeneratie niet goed plaatsvindt, kan het roetfilter verstopt raken. Moderne auto’s hebben sensoren die de druk in de uitlaat meten en waarschuwen de bestuurder wanneer het filter vol zit. In sommige gevallen moet het filter handmatig worden gereinigd of zelfs worden vervangen.

5. Voordelen van een roetfilter:

  • Vermindert de uitstoot van schadelijke roetdeeltjes.
  • Draagt bij aan schonere lucht en minder vervuiling.
  • Verbetert de naleving van milieuregels voor voertuigen.

Kortom, een roetfilter speelt een cruciale rol in het verminderen van luchtvervuiling door dieselauto’s en zorgt ervoor dat deze voertuigen voldoen aan strenge emissienormen.