Inloggen
€0,00
Een roetfilter, ook wel DPF (dieselpartikelfilter) genoemd, is een essentieel onderdeel van moderne dieselmotoren. Het doel van een roetfilter is om de uitstoot van schadelijke roetdeeltjes (fijnstof) te verminderen die vrijkomen bij de verbranding van dieselbrandstof. Hier is hoe een roetfilter werkt:
Tijdens de verbranding van diesel komen kleine roetdeeltjes vrij in de uitlaatgassen. Deze deeltjes worden door het roetfilter opgevangen terwijl de uitlaatgassen door het filter stromen. Het filter bestaat uit een poreuze structuur die de deeltjes vasthoudt, terwijl de schone gassen verder naar de uitlaat worden geleid.
Na verloop van tijd raakt het filter verzadigd met roetdeeltjes. Wanneer dit gebeurt, zou het de uitlaatstroom kunnen blokkeren, wat een verhoogde tegendruk veroorzaakt. Om te voorkomen dat dit de motorprestaties beïnvloedt, is een reinigingsproces nodig.
Dit is het proces waarbij het roetfilter zichzelf reinigt. Er zijn twee soorten regeneratie:
Als de regeneratie niet goed plaatsvindt, kan het roetfilter verstopt raken. Moderne auto’s hebben sensoren die de druk in de uitlaat meten en waarschuwen de bestuurder wanneer het filter vol zit. In sommige gevallen moet het filter handmatig worden gereinigd of zelfs worden vervangen.
Kortom, een roetfilter speelt een cruciale rol in het verminderen van luchtvervuiling door dieselauto’s en zorgt ervoor dat deze voertuigen voldoen aan strenge emissienormen.